Friday, December 25, 2009

juldagsmorgon...

mina paket till nära & kära


hah roligaste chokladkartogen pappa fått...


enda (dåliga) bilden på mig



lille granen. i år palla inte pappa med kungsgran så de blev denna skruttgranen som jag pyntat...hmmm



mamma & hennes far. morfars-gubben.



glögg & butterkaka



lilla syster


gos

årets glögg...


badskum

När juldagsmorgon glimmar....
Njuter juldagen med att se snön yra utanför fönstret & titta på finaste Bröderan Lejonhjärta.

Igår var härlig julafton.

Eftersom vi för tillfället inte har några små barn i familjen så blir julafton mer en skön dag med tid att umgås, äta & visa kärlek genom julklappar till varandra.
Vi hade en skön dag med ganska lite familjedrama.
Började med traditionsenlig tomtegröts-frukost.
Sedan fortsatte traditionen att jag & pappa åkte till Stadsmissionen (där min pappa nu jobbar en del & varit engagerad i alla år )
Varje år bjuder de på julbord för utslagna, hemlösa, alkolister, narkomaner & ensamma människor.
Biskopen kommer dit & läser julevangeliet & Louise Hoffsten sjunger julsånger.
Jag är så glad att jag alla år får följa med pappa dit & se den riktiga verkligenheten för vädligt många människor. Långt från min romantiska & perfekta bild av julen.
Som den julnarkoman jag är tycker jag det är bra att se denna sida av julen också.
Vad vi slås av är dock vilken värme & gemenskap som finns, kärlek & hopp.
Jag fick ont i magen & nära till tårar när det kom in en kille bara några år äldre än mig, uppenbart hög på gud vet var, i sällskap med sin minst lika fulla pappa. Killen såg på mig med så snälla ögon & försökte skärpa till sig,jag bara undrade hur har det gått så fel? Vad kan man göra för att du ska ordna upp ditt liv?
Efter många samtal & möten som jag la till mig hjärta åkte vi hem till det perfekta julfirandet.
Mamma dukade fram glögg & julgodis & för 23e gng i mitt liv tittades det på Kalle Anka.
Såklart....
Vi tittade även på "en sång för de hemlösa", en konsert som Stockholm Stadsmission ordnat & den var jättefin. En av mina förebilder Per Holknekt höll ett tal som var hjärtskärande om hans livsöde.
När mörkret lagt sig blev det mitt första(& antagligen enda) julbord.
Sedan äääntligen julklappsutdelning:)
Fick en fin kavaj, FACE Stockholm smink, ORDNING&REDA saker, en fin klänning, underkläder & andra bra saker.

TUSEN TACK familjen.





Sedan var det dags för mig & pappa att igen ut & fara.
Midnattsmässa i Domkyrkan var jättestämningsfull.
Eftersom pappa var med & jobbade var vi där 1 tim tidigt så satt jag mellan blonda systrarna Sverker & det var mysigt att få catcha upp med det.
Efteråt möttes "hela stan" på Stora Torget, sjöng sånger & la Jesus i krubban som varje år står på torget.

När alla gått hem borrade pappa fast det (Som varje år....) & hans polare hade med kaffe & pepparkakor som vi satt i julnatten & fikade men. Iskallt & härligt var det.
Så mysigt att komma hem & krypa ner i varma sängen sen!
Snart kommer släkten från Västkusten.
Mmmm jag gillar fullt hus!

No comments: